قوانین ثبت برند چیست؟

برند یا نام تجاری یکی از مهم ترین مباحثی است که جهت پیشرفت هر نوع تجارت و کسب و کاری ضروری به نظر می رسد. امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که برندهای معتبر سهم بزرگی از بازار را در اختیار گرفته اند. بنابراین باید برندی را برای خود ثبت نمائید که از جذابیت و گیرایی کافی برخوردار باشد و بتواند در این بازارهای نفس گیر به رقابت بپردازد. معمولاً با یک مشاوره تخصصی و گاهی سپردن کار به دست کاردان ها می توانید برند ایده آلی را جهت شناخته شدن محصولات خود دست و پا کنید.

قبل از آغاز هر گونه اقدامی در زمینه برند سازی، باید با قوانین ثبت برند آشنا شوید. این کار باعث می شود که شما درک درستی از نحوه انتخاب داشته باشید. از طرفی با رعایت این قواعد در حین کار می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. این قوانین توسط اداره مالکیت صنعتی تبیین شده و در اختیار عموم قرار گرفته است که همه از این قوانین و بندهای مختلف آن آگاه شوند.

چرا برای ساخت برند قوانین سختگیرانه ای وجود دارد؟

قوانین ثبت برند در ایران تقریباً سخت گیرانه است و بسیاری از افراد تمایل دارند که چرایی آن را بدانند. در این زمینه باید گفت که در حقیقت این سختگیری ها جهت حفظ منافع صاحبان برندهای بزرگ صورت می گیرد. زیرا اگر برند شما به برند مشهوری نزدیک باشد ممکن است منافع مادی و معنوی صاحبان برند و ذی‌نفعان آن ها دچار خسارت شود.

از طرفی سختگیری زیادی جهت انتخاب نام های خاص وجود دارد که باعث می شود اشخاص حقیقی یا حقوقی برای خود نام های مخالف موازین اخلاقی، شرعی و انسانی انتخاب نکنند و از طرفی این نام ها تضادی با فرهنگ جامعه نداشته باشد. همانطور که می بینید هر یک از بندهای موجود در قوانین ثبت برند دلایل و ادله محکمی داشته و جهت حفاظت از نفع و یا جلوگیری از یک ضرر تبیین شده اند.

اداره ثبت علائم تجاری -  قوانین ثبت برند

قوانین ثبت برند چیست؟

عواقب ناشی از رعایت نکردن قوانین ثبت برند

به بسیاری از کارآفرینان و صاحبان تجارتی که قصد ساخت یک برند ایده آل را دارند توصیه می شود که در ابتدا قوانین ثبت شده را مطالعه کرده که از باید ها و نباید های اداره مالکیت صنعتی که مرجع اصلی و رسمی ثبت برند در ایران است، مطلع شوند. در این صورت می توانند در زمان و بسیاری از هزینه های خود صرفه جویی نمایند.

اگر شما برندتان را مم به رعایت این قوانین نکرده باشید، باید خود را برای عواقب آن نیز آماده کنید. زیرا پس از تسلیم اظهارنامه، جزئیات درخواست شما و برند پیشنهادی تان مورد بررسی این سازمان قرار گرفته و در صورتی که مغایرتی با این قوانین وجود داشته باشد درخواست شما رد خواهد شد. رد شدن درخواست به این معنا است که شما باید آن را دوباره اصلاح کنید که در این صورت هزینه های اضافه ای به شما تحمیل خواهد شد.

ممکن است با رعایت نشدن یک سری از قوانین ثبت برند، صلاحیت شما برای کسب یک برند به طور کامل لغو شود. بنابراین قبل از اعمال هرگونه اقدامی در زمینه برند سازی، تلاش کنید که حتماً از مفاد این قوانین و بندهای آن آگاه شده و با یک دانش کافی نسبت به انتخاب برند خود اقدام نمائید. با دانایی عمل کردن بهتر از حل کردن مشکلات و عواقب ناشی از کوتاهی ها خواهد بود. توجه داشته باشید تا زمانی که به مرحله دریافت گواهی ثبت برند نرسیده اید، این برند متعلق به شما نخواهد بود.

قوانین ثبت برند چیست؟

پیشرفت های قوانین ثبت برند

این قوانین نیز همانند سایر امور دائماً در حال بهتر شدن و پیشرفت است. به گونه ای که در گذشته استفاده از عکس، رنگ، شکل، عدد یا حروف به عنوان یک علامت تجاری صحیح نبوده است اما امروزه اجازه استفاده از این علامت ها و تصاویر به راحتی در اختیار عموم قرار گرفته است.

این قوانین در حدی بروزرسانی شده اند که شما حتی می توانید یک صدای خاص یا استشمام یک بوی خاص و منحصربه فرد را به نام خود ثبت کنید. همچنین در برخی از برندها از علامت های چند بعدی برای بسته بندی ها استفاده می شود و از نظر قوانین ثبت برند مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. همچنین همانطور که در رقابت های میان برندها می بینید، یک رنگ خاص نماد یک شرکت بزرگ بوده و هیچ شرکت دیگری در این زمینه حق استفاده از آن رنگ خاص را در تبلیغاتش نخواهد داشت.

این علامت ها در صورتی که تمام شرایط، ویژگی ها و قوانین ثبت را رعایت کرده باشند می توانند به راحتی ثبت شده و مورد استفاده قرار بگیرند. البته این آزادی ها در تمام کشورها وجود ندارد و برخی کشورها هنوز سختگیری های فراوانی جهت ثبت برند اعمال می کنند. جهت آگاهی کامل از قوانین ثبت برند در ایران حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قوانین ثبت برند چیست؟

بایدها و نبایدها در قوانین ثبت برند

قوانینی که توسط اداره مالکیت صنعتی و در حوزه ثبت برند جمع آوری شده، مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که باید توسط متقاضیان ثبت برند در کشور رعایت شود. متقاضیان تنها در صورتی موفق به ثبت برند خواهند شد که این قوانین را سر لوحه انتخاب برند خود قرار داده باشند. در ادامه بخشی از مواردی که موفق به دریافت تاییدیه نهایی از مراجع ذی ربط نخواهد شد را بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از واژه های عمومی؛ اگر شما به عنوان مثال نام ماکارونی” را برای فروش محصولات ماکارونی خود انتخاب کنید، این نام به خاطر عام بودنش رد خواهد شد.
  • استفاده از نشانه ها و علامت های رسمی سازمان ها و کشورها؛ اگر شما پرچم، علامت یا نشانه یک کشور، سازمان یا حزب خاصی را به عنوان برند خود انتخاب کنید، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد.
  • استفاده از کلمات توصیفی؛ شما نمی توانید از کلماتی مانند عالی، زیبا، شیرین، بهترین و… به عنوان برند خود استفاده کنید.
  • استفاده از علامتی مخالف موازین اخلاقی، شرعی و انسانی؛ اگر برند انتخابی شما نوعی هنجار شکنی به حساب آمده و شامل علامت، کلمه یا تصویری مخالف موازین گفته شده باشد، قطعاً رد خواهد شد.
  • استفاده از علامت های فریب دهنده؛ برخی از واژه ها یا تصاویر می توانند مصرف کنندگان را درباره محل جغرافیایی، مبدا، کیفیت محصولات و ماهیت فعالیت شما به اشتباه بیندازند. در این صورت استفاده از آن ها ممنوع خواهد بود.
  • استفاده از علامت مشابه و عادی؛ برندی که انتخاب می کنید باید محصول شما را از محصولات مشابه متمایز کند. در صورتی که علامت این ویژگی را نداشته باشد، رد خواهد شد.
  • استفاده از علامتی که برند دیگری در آن حق تقدم دارد؛ تاریخی که شما درخواست ثبت برند خود را ثبت می کنید، اهمیت دارد. اگر شخص حقیقی یا حقوقی پیش از شما این نام را ثبت کرده باشد، درخواست شما لغو خواهد شد.

قوانین ثبت برند چیست؟

آیا می توان درخواست ثبت برند را لغو کرد؟

بر اساس قوانین ثبت برند، از زمان ارسال اظهارنامه تا زمانی که این برند توسط اداره مالکیت صنعتی تایید خواهد شد، شما فرصت داریدکه در صورت نیاز درخواست خود را لغو نمائید. البته باید بدانید در این صورت هیچ یک از وجوهی که پرداخت کرده اید به شما بازگردانده نخواهد شد. در صورتی که ابلاغیه تایید برندتان را دریافت کنید دیگر نمی توانید اقدامی در خصوص لغو برند انجام دهید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک   ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.


مشخصات

آخرین جستجو ها